Mardin'den Dünyaya Markalarla Seslenmek Başlıklı Dijital Toplantı Gerçekleştirildi (26.02.2021)
Cumartesi Buluşmaları

 

MARİŞ’in büyük ilgi gören dijital toplantıları sürüyor. Geniş katılımla gerçekleştirilen bu defaki toplantının başlığı “Mardin’den Dünyaya Markalarla Seslenmek” olurken, dünyada ve Türkiye’de marka ekonomisi ışığında “Mardin’den dünya arenasına 2025 yılına kadar 5 marka çıkartmak mümkün mü?” sorusuna cevap arandı. Programın konuşmacıları; Mardin’in hızla yükselen markası Artukbey’in kurucusu Tacettin YERTÜM, MÜSİAD Markalaşma ve KOBİ Geliştirme Komitesi Başkanı Abdülkadir SICAKYÜZ ve 30 yıla yakın deneyimiyle marka-patent vekili Orhan ERİMAN oldu.

Toplantının açılış konuşmasını gerçekleştiren MARİŞ Başkanı Abdülkadir AKKUŞ, Türkiye’nin son 20-25 yıldır dünyanın önemli üretim üslerinden biri konumuna geldiğini, hatta “Covid-19 konjonktüründe Çin’den pay alıp, yükselen tedarik üssü olabilir miyiz?” sorusuna cevap arandığını belirtirken, Türkiye’nin bu konudaki avantajlarını hiçbir zaman yitirmemesi gerektiğini ve ilaç, aşı, tıbbi malzeme, gıda vb. önemli ürünleri kendi üretmeyen ülkeler tedarikte çok ciddi sorunlarla karşılaştığının altını çizdi.

Uluslararası Fikri Mülkiyet Örgütü WIPO’nun şemasında üretimin 1970’lerde olduğu gibi değer zincirinin en önemli aşamasını oluşturmadığına vurgu yapan AKKUŞ, 21. Yüzyılın ilk 20 yılını geride bırakırken, AR-GE ve tasarım satış sonrası hizmetler ve markalaşmanın en kıymetli safhalar olduğunu söylerken, katma değerli ürün ve hizmet geliştiren her markanın kendi alanında öne çıkmayı başarabildiğini belirtti.

AKKUŞ, “Pandemi ile değişen dünya düzeni, tüketicilerin markalardan beklediklerini de tamamen değiştirdi. Bugünün dünyasında başarılı bir marka olmanın yolu, sadece kaliteli ürün ya da hizmet sunmaktan geçmiyor. Tüketici markalardan sosyal sorumluluk bilinciyle hareket ederek toplumsal ölçekte fayda sağlayan, insana dokunan yaklaşımlar bekliyor. Çünkü satın aldıkları ürünlerin markalarıyla gönül birliği kuruyor, bilinirliğin artırılması ve yeni kitleler tarafından takdir edilmesi açısından gönüllü elçiler olarak görev alıyorlar. Yani tüketiciyle sadece ticari değil, duygusal bir bağ kuran markaların geleceği oldukça parlak. Dolayısıyla bugün hızla yarışan, tüketici beklentilerini doğru zamanda ve doğru şekilde karşılayan, şeffaf, samimi markaların kazançlı çıktığı bir dönemin içerisindeyiz. Mardin insanı merttir, dürüsttür, samimidir. Biz de bu samimiyetle yola çıkarak tüketicilerimizin beklentilerine tam olarak yanıt verebiliriz ve inanıyoruz ki, aralarında Artukbey Kahve’nin de olduğu markalarımızı 2025’te dünyanın her noktasında tanınan-bilinen aktörler haline getirebiliriz. İlimiz, Artukbey Kahve gibi başarılı markalar çıkartabilecek kapasiteye ve güce sahip. Yeter ki inanalım, üründe ve hizmette farklılaşalım, yenileşmenin izinden gidelim… “ diyerek sözlerini sona erdirdi.

Toplantının konuşmacılarından MÜSİAD Yönetim Kurulu üyesi ve Markalaşma ve KOBİ Geliştirme Komitesi Başkanı, AGS Global Araştırma Şirketi Kurucu Ortağı Abdülkadir SICAKYÜZ, dünyada 80’i aşkın ülkede yürüttükleri araştırmalarında “Bu topraklardan küresel bir marka çıkar mı?” sorusunu sorduklarını belirtirken, Türkiye’deki işletmelerin uzun, zahmetli ve emek isteyen markalaşma yoluna gitmektense başkası adına üretim yapmayı tercih ettiklerine vurgu yaptı. 2004 yılında başlatılan Turquality programınının gelinen noktada küresel markalar çıkartmakta başarısız kaldığını hatırlatan SICAKYÜZ, buna rağmen Türkiye’nin ihracatında 1-1,5 dolar civarında olan birim fiyatın Turquality firmalarında 4,5 dolarlara kadar çıktığını söyledi.

Türkiye’deki şirketlerin yüzde 99’unu oluşturan KOBİ’lere özel markalaşma programı KOBİQUALITY’nin müjdesini de veren SICAKYÜZ, Türkiye’nin bünyesinden küresel markalar çıkartmak için öncelikle ülkenin markalaşması gerektiğinin, bu nedenle Mardin’den dünyaya markalar hediye edebilmenin Mardin’i iyi anlatmaktan geçtiğinin altını çizdi. Dünyada teknoloji markalarının marka değeri itibariyle ilk 10’u domine ettiğini ifade eden SICAKYÜZ, Türkiye’deki işletmelerin de yüzde 58’inin dijitalleşmeden markalaşmanın mümkün olmadığını düşündüğünü ancak henüz bu sürece hazır olmadıklarını belirtti.

Toplantının bir diğer konuğu “Türkiye’nin tadı ve kokusu” mottosuyla özdeşleşmiş Artukbey markasının kurucusu ve MARİŞ üyesi Tacettin YERTÜM, Artukbey’in 1998 yılında Mardin’de bir kuruyemiş dükkanıyla başlayan kuruluş hikayesini anlatırken özellikle Mardin’in 7 bin yıllık tarihinden, kültürler arası diyalogdan ve geleneksel Mardin misafirperverliğinden ilham aldıklarına vurgu yaptı. Türkiye’de menengiç kahvesini kitleselleştiren ilk marka olduklarını belirten YERTÜM, 600’ü aşkın üründen oluşan yenilikçi ürün yelpazelerinin özellikle Ortadoğu coğrafyasında büyük ilgi gördüğünü söylerken, Türkiye’de ağırlıklı olarak 75 olan mağaza sayılarını 2021’de 150’ye yükseltmeyi arzu ettiklerini belirtti. YERTÜM, Ortadoğu’da ise franchise yöntemiyle hizmet veren 6 mağazaları olduğunun altını çizdi. 2021’de organik ürünler satan yeni bir markayı tüketicilerin beğenisine sunacaklarını ve Mardin OSB'de 3500 m2 üzerinde üretim yaptıklarını, geçtiğimiz yıl Ankara'da bir lojistik merkezini devreye soktuklarını ifade eden YERTÜM, özellikle dijitalleşme ve e-ticaret yatırımlarına büyük ağırlık verdiklerini söylerken, henüz Artukbey için yapacakları çok şey olduğunu, ilerleyen yıllarda satın alma & birleşme modeline sıcak bakabileceklerini vurguladı.

Mardin'den dünyaya marka çıkartmaya talip olduklarını söyleyen Tacettin YERTÜM, Türkiye'deki firmaların finansmana erişim sorununu aştıkları takdirde arzu ve motivasyon açısından sorun açısından dünya markalarından hiçbir eksiklikleri olmadığını, bu konuda Mardin insanının desteğini fazlasıyla hissettiklerini de ilave etti.

Marka-patent alanında 30 yıla yaklaşan deneyime sahip Markiz Patent kurucusu ve MARİŞ üyesi Orhan ERİMAN ise Mardin’in coğrafi işaretli ürünler konusunda zengin bir değer setine sahip olduğunun altını çizerken, markalaşmanın en önemli sac ayaklarından birinin marka-patent çalışmaları olduğunu belirtiti. Marka korumada ülkesellik prensibine dikkat çeken ERİMAN bir markanın her ülkede ayrı ayrı tescil edilmesi gerektiğine vurgu yaptı ve “Markan tescilliyse, rakibin yoktur” dedi. ERİMAN, Mardinli girişimcilerin özellikle hedef pazarlarda marka tescile ağırlık vermesi gerektiğine değinerek sözlerini tamamladı.

2 saati aşkın süren ve soru-cevap kısmıyla tamamlanan toplantı sonrasında, MARİŞ üyelerinin markalaşma ilgili farkındalık kazanması sağlandı.

MARİŞ Cumartesi toplantıları yeni konukların katılımıyla dijital mecralar kullanılarak devam edecek.

 

Toplantıyı İzlemek İçin:

https://youtu.be/HJ2NGf4Oi4Y

Tarih: 26.02.2021