MARİŞ, Mardin'e Yatırım Projesi Kapsamında Mardin Valisi Demirtaş ile Buluştu (04.07.2021)
Cumartesi Buluşmaları

 

MARİŞ, MAREV ve MARDİNDER ortaklığında "Mardin'e Yatırım Projesi" temasıyla düzenlenen video konferansta Türkiye'nin dört bir yanından Mardinli girişimciler, Mardin Valisi Sn. Mahmut DEMİRTAŞ ile buluştu. DİKA temsilcileri tarafından  yapımı tamamlanan 2. OSB'de gelinen son durum ve Mardin'deki teşvikler katılımcılarla paylaşılırken, önümüzdeki dönemde Mardin'e ortak yatırım yapma konusunda prensip kararı alındı.

MAREV Başkanı Av. Haluk ELDEM tarafından modere edilen ve Mardin Valisi Sn. Mahmut DEMİRTAŞ'ın açılış konuşmasını gerçekleştirdiği toplantıya MARİŞ üyesi birçok iş insanı katılırken, MARİŞ adına söz alan Yönetim Kurulu Başkanımız Abdülkadir AKKUŞ, şöyle konuştu;

"Mardin, son yıllarda hizmet odaklı turizm ve üretim odaklı ihracat faaliyetlerinde yarattığı katma değerle dikkatleri üzerinde çekiyor.  İlimize yönelik yapılan her yatırım, topraklarımızdan yeni markaların çıkmasına, yeni başarı hikayeleri yaratılmasına vesile oluyor. Yatırımlarda markalaşmaya yönelik yürütülen faaliyetler, “Doğunun İncisi” Mardin markasına ve Türkiye’nin dünyadaki vitrinine nitelikli bir değer katıyor. Mardinli üretiyor, geliştiriyor ve ürettiği ürünü ticarileştirerek ekonomik bir değere dönüştürüyor. Mardin’e yatırım, iş insanlarına da çok ciddi fırsatlar sunuyor. Yatırımcılar, kendilerine sunulan teşvikler ve desteklerle yatırımlarını büyük bir kolaylıkla şekillendirebiliyor. Mardin’de yatırım iklimi yaratılmak için oluşturulan Mardin Organize Sanayi Bölgesi, tam kapasite ile hizmet veriyor. 2. Mardin Organize Sanayi Bölgesi’nde sona gelindi. Mardinimize, valilik sorumluğunda yatırımcı arıyoruz. MARİŞ olarak potansiyel yatırımcıları bölgemize davet ediyoruz".

AKKUŞ konuşmasında, Mardin'in ekonomik görünümüyle ilgili verilere de yer verdi;

"Mardinimiz 24,1 milyar TL’lik ekonomik büyüklüğüyle Türkiye’nin en büyük 34. Şehri. TÜİK verilerine göre Mardin’de 2015 yılında1,523 olan imalat sanayi girişim sayısı bugün 1,900’ü geride bırakmış durumda. Mardin’de istihdam son 5 yılda yüzde 23,5 artışla 2021 yılında 114,280’e yükseldi. İstihdamın sektörel dağılımı incelendiğinde Mardin ilinde hizmetler sektörünün ağırlıkta olduğu (%68,3) ve ülke ortalaması olan %56,6’dan daha yüksek olduğu görülmekte.

Mardin, 2020 yılını Covid-19 etkisine ragmen %13,7 artışla 903,9 milyon $ ihracatla kapattı. Bu büyümede bölgenin en büyük un, makarna, bulgurda en büyük ihracatçısı olmamızın ve bu ürünlerin salgında aşırı talep görmesinin payı yüksek. 2021 yılının ilk 5 ayında ise önceki yılın aynı dönemine göre %15 artışla Mardin’den dünyaya 337,3 milyon $ ihracat yapmayı başardık. İlk 5 ay itibariyle Türkiye’nin en büyük 19. ihracatçısı iliyiz. İhracatımızda en büyük payı 148,4 milyon $ ile hububat, bakliyat, yağlı tohumlar alırken onu 50,8 milyon $ ile hazır giyim-konfeksiyon sektörü izliyorÇimento cam ve seramik sektörleri ile kimya sektörü takipçi konumdalar.. Mardin olarak ilk 5 ayda ihracatımızın %81,4’ünü Irak’a gerçekleştirmiş durumdayız. Ancak ihracatta hem sektörel hem de bölgesel çeşitlendirmeye gitmemiz ve olası krizlere karşı dayanıklılığımızı arttırmamız gerekiyor. Yapımı tamamlanan 2. OSB, bu açıdan önemli bir fırsat sunuyor. 

Diğer yandan, birçok Mardinli girişimci İstanbul, Gaziantep, İzmir, Mersin, Adana gibi kentlerde ticari faaliyetlerini yürütüyor ve bu kentlerden dünyaya önemli ihracatlar gerçekleştiriyor. 2. OSB, bu yatırımcılarımızın memleketlerine dönmeleri açısından da büyük bir fırsat anlamına geliyor. OSBÜK verilerine göre; Mardin’de 3 OSB var. Bunlardan biri 274 hektar üzerine kurulu ve işletme aşamasındaki 1. OSB, Mardin ekonomisinin kalbi niteliğinde. Çoğunluğu gıda üreticilerinden oluşuyor. Bir diğeri bugünkü konumuz yapımı tamamlanan 2. OSB. 104 hektar üzerine kurulu. 72 sanayi parselinden oluşuyor. Kamulaştırma aşamasındaki Mardin Midyat OSB. 84 hektar üzerine kurulması planlanıyor. OSB’lerimizin sayılarının artmasını bekliyor ve temenni ediyoruz. Özellikle 6. Bölge teşviklerinin bu yatırımlar üzerinde itici faktör olacağına eminiz".

Son günlerde Kültür ve Turizm Bakanlığı'nın bölgeye yönelik markalaşma hamlelerine de vurgu yapan AKKUŞ,

"Bizler bölgemizin 7 bin yıllık kültürü ve İpekyolunun ticari mirasının Mardin’e yönelecek yatırımlarda anahtar öneme sahip olduğunu düşünmekteyiz Bu bağlamda, Kültür Bakanlığı’nın destinasyon odaklı ilk bölgesel turizm markası olan “Mezopotamya” ve bunun dijital boyutunu oluşturan “Go Mesopotamia” projesi bölgenin turizmden gastronomiye topyekun markalaşmasında önemli bir rol oynayacak, çarpan etkisi yaratacaktır. Bu doğrultuda projeyi tanıtan İngilizce Türkçe olarak Mezopotamya’daki etkinlik, deneyim, gastronomi ve konaklama noktalarının interaktif haritaları, 35 kent rotası, 9 tematik rota ve seyahate dair ipuçlarını barındıran bir web sitesi bulunmaktadır. Kültür Bakanlığı’nın bölgeye yönelik özel ilgisi ve markalaştırma hamleleri kısa sürede sadece Türkiye’de değil, tüm dünyada karşılık bulacak ve yerel kalkınmaya çok büyük çaplı bir katkı sağlayacaktır. Mardinimiz bölgedeki en şanslı, kültürel mirası en güçlü kenttir. Bölgenin kültürel ve tarihi değerlerinin gerek yerli gerekse yabancı ilgililerle buluşması, bölgede sürmekte olan huzur ortamına dair verilecek mesaj; yatırımcıların güven içerisinde Mardin markasına yönelmesine yardımcı olacaktır.  Nitekim son yıllarda hazır giyim, tekstil, cam, mobilya, kimya, demir-çelik gibi sektörlerden hem yerli hem yabancı yatırımcıların bölgeye ilgisinin arttığını görmekteyiz. Demir-çelik, kimya, cam vb. kimi alanlarda yatırımcılarımızın bir kısmını MARİŞ olarak programlarımızda da ağırladık. Mardin’e yatırım kararı alan ve bu yatırımı hayata geçirenlerin Mardin’e yatırım yapma kararından pişman olmadıklarını, aksine diğer yatırımcıları da bu konuda cesaretlendirdiklerini gördük. Ben 2. OSB sayesinde sektörel ve bölgesel çeşitliliğimizin artacağına; makineden kimyaya, mobilyadan otomotiv yan sanayiye kadar geniş bir yelpazede yerli ve yabancı yatırımcıların Mardin’de üretim fikrine büyük ilgi göstereceğine inanıyorum. Mardin büyük yatırımların yanı sıra, niş alanlarda da öncü marka çıkartmaya oldukça yakın bir bölgesel aktördür Zeytin ve zeytinyağımız, gül ve lavanta gibi ürünlerden elde edeceğimiz ve dünyada 500 milyar dolar hacme erişen kozmetik sektörüne girdi sağlayacak sabun, parfum, kolonya vb. değerlerimiz bunlardan birkaçı olacaktır" diyerek bölgenin markalaşma potansiyeline ve 2. OSB'nin bu yol haritasındaki önemli rolüne dikkat çekti.

 

Mardinli iş insanlarına 2. OSB'ye yatırım çağrısı yapan AKKUŞ, "MARİŞ olarak, Mardin iş dünyasını temsilen, 6 yılda ilimizde tam anlamıyla bir yatırım hareketliliği yarattık. Her sektörden 1700'ü aşkın üyemiz, bünyemizde bulunan İSO 1000 firmaları ile oluşturduğumuz "İş İnsanları Derneği" kimliğimizle Mardin’e yatırımcı çekmek amacıyla çalışmalarımızı yürütüyoruz. Mardinli iş insanlarının ulusal ve global ölçekte etkin birer aktöre dönüşmeleri için olağanüstü bir gayret gösteriyoruz. Bu kapsamda tamamlanmak üzere olan Mardin 2. Organize Sanayi Bölgesi’ni çok önemli buluyoruz. Yeni organize sanayi bölgesi, ilimize yapılacak yeni yatırımlar için muazzam fırsatlar sunuyor. Biz de hem üyelerimizin hem de Türkiye'nin ve dünyanın dört bir yanına dağılmış Mardinli iş insanlarımızın bu fırsattan faydalanmalarını çok istiyoruz" diyerek sözlerine son verdi.

MARİŞ Başkanı AKKUŞ'un ardından sözü MARDİNDER Başkanı ve MARİŞ Başkan Yardımcısı Nedim KAYA alırken, DİKA temsilcileri Mardin'deki yatırım ortamını ve teşvik unsurlarını aktardı. Devlet eski Bakanlarından Mardinli hemşehrimiz Sn. Masum TÜRKER'in de iştirak ettiği son bölümde ise Mardin Valisi Sn. Mahmut DEMİRTAŞ, yatırımcı adaylarının sorularını cevapladı. Toplantı, Mardin'e ortak yatırım konusunda yol haritası belirlenmesi noktasında prensip kararı alınması ile sona erdi.

 

 

Tarih: 10.07.2021